1. برنامه ریزی
بخش برنامه ریزی اولین کسی است که سر کار می آید. این مسئول تجزیه و تحلیل عمیق رقابت مشتری است: آنها چه کسانی هستند، چگونه ارتباط برقرار می کنند، چه چیزی ارائه می دهند، نقاط ضعف و قوت آنها چیست و غیره.
با روشن بودن همه موارد فوق، طبق تحلیل قبلی، استراتژی تنظیم شده با آنچه مورد نیاز است آغاز می شود. چ
منطقه برنامه ریزی کنترل کامل اطلاعاتی را که از طریق بخش خدمات مشتری می گذرد، به منظور سازماندهی آن و آماده سازی اقداماتی که باید در سایر بخش های آژانس تبلیغاتی انجام شود، دارد.
یکی از کارهایی که در ابتدا باید انجام دهید، طوفان فکری است که به آن طوفان فکری نیز می گویند، با هدف قرار دادن بریفینگ روی میز و کامل کردن سند برای به دست آوردن نتایج بهتر.
کسانی که در تیم برنامه ریزی هستند باید مقداری از زمان خود را صرف جمع آوری اطلاعات در مورد مصرف کنندگان برند و بازار آن کنند تا بدانند کدام ماده می تواند بیشترین تأثیر را داشته باشد.
این تحقیقات باید شامل اعدادی باشد که از تصمیمات اتخاذ شده توسط آژانس تبلیغاتی پشتیبانی می کند.
کاری که آژانس ها انجام می دهند اصلا آسان نیست. لازم است به طور مداوم محتوا را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی کار می کند و چه چیزی مفید نیست، همیشه نظرات مشتریان را در نظر بگیرید و آنها را به سمت آنچه برای آنها راحت تر است هدایت کنید.
2. خدمات مشتری
همانطور که از نام آن مشخص است، این کسی است که ارتباط مستقیم با مشتریان را حفظ می کند و تمام توجه لازم را قبل، حین و بعد از خدمات ارائه شده توسط آژانس تبلیغاتی ارائه می دهد.
برخی از وظایف آن عبارتند از: اولین تماس با مشتری، مدیریت، نگهداری و کنترل ارتباط با مشتریان.
پس از برقراری ارتباط، موضوعات مورد علاقه پیمانکار مورد بحث قرار می گیرد و طرح ها مورد بحث قرار می گیرد، سندی تهیه می شود که مشخص می کند چه کاری، با چه هدفی، در چه دوره ای و با چه ابزاری انجام می شود.
این سند معمولاً به صورت خلاصه نامیده می شود و باید دارای ویژگی هایی مانند موارد زیر باشد:
از یک نظم منطقی پیروی کنید، یعنی از کلی به جزئی بروید.
اطلاعات مفید و مختصر را بگنجانید تا هر دو طرف بتوانند روند را درک کنند و بدانند که کمپین قرار است به کجا و برای چه هدفی هدایت شود.
مشخص کنید که از تلاش های آژانس تبلیغاتی چه چیزی به دنبال آن است. در صورت امکان، بهتر است فهرستی از اهداف SMART تهیه کنید.
این بخش با داشتن بیشترین ارتباط با مشتریان، وظیفه حفظ ارتباط خوب هم با مشتریان و هم با مشتریان احتمالی را بر عهده دارد، بنابراین نقش و عملکرد آن برای هر آژانس تبلیغاتی اساسی است.
افراد در این زمینه ترجیحاً باید مهارت های اجتماعی شدن زیر را داشته باشند:
فعال باشید
هنگام توصیف آنچه که باید انجام شود، شفاف باشید
برای صحبت با مشتریان و سایر متخصصان همان آژانس همدلی داشته باشید
با سهولت گفتار بشمار
برای پیگیری کل فرآیند که شامل تبدیل مشتریان و هدایت آنها در فرآیندهای تولید و کار است صبور باشید.
3. بخش خلاق
این یکی از بخش های مرکزی یک آژانس تبلیغاتی است.
مسئولین بخش خلاق باید توانایی پیشنهاد اقداماتی را داشته باشند که برای مشتریان جذاب باشد، مشتریانی که اغلب به آژانس های تبلیغاتی مراجعه می کنند بدون اینکه حتی تصوری از آنچه می خواهند یا نیاز دارند داشته باشند.
تیم ایجاد تیمی است که باید تمام ایده های یافت شده روی کاغذ را به سطح عملی و واقعی برساند، یعنی باید بتواند محتوای لازم را برای هر کمپین تولید کند.
قالبها میتوانند تا حد نیاز متنوع باشند، به عنوان مثال: پست وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک، شعار، بازاریابی ایمیلی، کتاب الکترونیکی و غیره. مهمترین چیز در اینجا تطبیق پذیری آنها برای توسعه موثر هر کمپین است.
عموماً در این بخش افراد به تنهایی کار نمی کنند بلکه به صورت تیمی کار می کنند. روند کار این است که بین یک طراح و یک ویراستار کار شود تا قطعات تبلیغاتی منحصر به فردی با تمرکز بر نیازهای مشتری مورد نظر ایجاد شود.
به یاد داشته باشید که آنچه در اینجا واقعاً مهم است تولید محتوای خلاقانه است که تأثیر مورد انتظار را بر مصرف کنندگان بگذارد. مهم این نیست که چه کسی بیشتر خلق می کند، بلکه در مورد اثربخشی است که از طریق آن محتوا به دست می آید. بیشتر همیشه بهتر نیست.
این فرآیند یکی از مهمترین فرآیندها در هر آژانس تبلیغاتی است، زیرا پیام باید بتواند با محتوا به روشی واضح، خلاقانه و هوشمندانه ارتباط برقرار کند تا علاقه مشتریان بالقوه را بیدار کند.
هر کدام از این قطعات باید هدف اصلی خود را داشته باشند کمک به برندها برای جایگاه محکم خود در بازار و این تنها زمانی امکان پذیر است که ارزش افزوده برای افراد فراهم شود، بنابراین استراتژی ها کلیدی هستند.
این تیم ها باید قطعات را از طریق یک گروه کامل از متخصصان عبور دهند، مانند موارد زیر:
مدیر آفرینش: اوست که آفرینش ها را تایید می کند و سازندگان را در انجام وظایفشان راهنمایی می کند تا در قطعات به نتایج خوبی برسد.
ویرایشگر: وظیفه تولید انواع مختلف محتوا و یافتن کلمات مناسب برای متقاعد کردن مشتریان را بر عهده دارد.
Copywriter: مسئول نوشتن متون برای کمپین های بازاریابی پولی و ایمیلی است.
مدیر هنری: مسئولیت طراحی و ایجاد مفهوم بصری که کمپین خواهد داشت و نظارت و تایید کارهای انجام شده توسط سایر طراحان را بر عهده دارد.
طراح: پروژه های گرافیکی، هویت های بصری و طراحی ها را انجام می دهد.
4. رسانه
رسانه ها بخش اساسی برای انتشار محصولات یا خدمات یک برند هستند. حرفه ای ها در این زمینه مسئولیت مطالعه، تجزیه و تحلیل و انتخاب بهترین کانال ها را با توجه به خط کسب و کار مشتری خود دارند.
گزینه های زیادی مانند تلویزیون، رادیو، شبکه های اجتماعی و موارد دیگر وجود دارد، اما بهترین تصمیم همیشه حضور در همه آنها نیست. بنابراین وظیفه متولیان این حوزه انجام مطالعاتی برای تعیین آنهایی است که می توانند بیشترین نتیجه را برای تضمین موفقیت کمپین داشته باشند.
مدیر رسانه باید روابط خوبی داشته باشد، سازماندهی شده باشد و فهرست مهمی از مخاطبین داشته باشد. علاوه بر این، البته، داشتن توانایی ارتباط کافی با بقیه تیم ها برای برنامه ریزی با هم اطلاعیه ها و سایر عناصری که قرار است ایجاد شود.
5. بخش اداری
در اکثر آژانس های تبلیغاتی یک بخش اداری وجود دارد که همه چیز مربوط به حوزه منابع انسانی را انجام می دهد. این بخش اگرچه به مشتریان مربوط نمی شود، اما متولی کلیه مراحل قانونی شرکت است، بنابراین بسیار مهم است.
به همین ترتیب، به سایر مناطق و کارکنان کمک می کند تا مشکلاتی را که ممکن است در مورد مسائل اداری ایجاد شود، حل کنند، که می تواند از مشکلات بعدی جلوگیری کند.
بنابراین اکنون می دانید، اگرچه این موضوع مستقیماً به موضوع شرکت-مشتری مربوط نمی شود، وجود این حوزه در یک آژانس تبلیغاتی ضروری است تا همه چیز به درستی کار کند.
اینها مهمترین بخش هایی هستند که یک شرکت اختصاص یافته به ارائه خدمات تبلیغاتی باید داشته باشد.
اگر پس از خواندن این مقاله تا این مرحله، کلمه بازاریابی به ذهنم خطور کرد و خطی که آژانس های تبلیغاتی را از آژانس های بازاریابی جدا می کند مبهم به نظر می رسد، اجازه دهید به شما بگویم که شما اولین کسی نیستید که چنین فکر می کنید، بنابراین، در نکته بعدی آن را برای شما روشن خواهد کرد.